3 September 2025 - Wednesday, 22nd week of Ordinary Time
Col 1:1-8; Lk 4:38-44
Homily
In this 22nd week of Ordinary Time, we turn to two books of Sacred Scripture. We began reading the Gospel of Luke on Monday, and today we begin, as the first reading, Paul's letter to the Colossians. This letter from Paul to the Colossians is part of what are known as the Letters of Captivity. It is therefore a work that dates from the period of maturity in the Apostle's spiritual thought.
L’activité de Jésus dans l’Évangile nous rappelle souvent que le véritable « pouvoir » réside non pas dans celui qui a la force et qui l’utilise pour écraser, mais dans celui qui sait pardonner et ne pas répondre à la violence par la violence.
The entire chapter 14 of Luke is made of what could be called Jesus' ‘table talks’. These ‘table talks,’ even though Luke is the only evangelist to report them, were a popular literary genre commonly used at the time.Jesus is invited to a banquet; and, like all the other guests, He speaks when His turn comes, offering some reflections and teachings.
Jesus' activity in the Gospel often reminds us that true “power” lies not in those who have strength and use it to crush others, but in those who know how to forgive and do not respond to violence with violence.
Pour quiconque a un peu d’expérience du marché de l’argent ou qui est sensibilisé à la justice sociale, cet Évangile pourra faire problème. Mais cette parabole ne traite pas d’économie ou de justice sociale ; sa préoccupation ne porte pas non plus sur les talents que nous avons reçus et que nous devons faire produire. Cette parabole-ci, comme toutes les autres paraboles, nous parle avant tout de Dieu. Elle nous enseigne quelque chose sur la générosité de Dieu qui nous récompense toujours d’une façon totalement disproportionnée par égard à ce que nous apportons.
Tout le chapitre 14 de Luc est constitué de ce qu’on pourrait appeler des « propos de table » de Jésus. Ces « propos de tables », même si Luc est le seul des évangélistes à les rapporter, étaient un genre littéraire populaire couramment utilisé à l’époque.
For anyone with a little experience of the money market or who is sensitive to social justice, this Gospel may be problematic. But this parable is not about economics or social justice; nor is it concerned with the talents we have received and must put to work. This parable, like all other parables, speaks to us first and foremost about God. It teaches us something about God's generosity, which always rewards us in a way that is totally disproportionate to what we contribute.