Homélies de Dom Armand Veilleux

4 June 2025 - Wednesday of the 7th week of Easter

Acts 20, 28-38; John 17, 11b-19

Homily

In his Gospel, Saint Luke gives great importance to Jesus' long ascent to Jerusalem, where he will be judged by the Sanhedrin and then handed over by the religious leaders to the Romans, to be put to death outside the city. Similarly, in his "second book", the Acts of the Apostles, he describes Paul's activity as an ascent to Jerusalem where he will be accused by the same religious leaders of Israel, which will lead to his being taken in charge by the Roman authorities. This led to him being sent to Rome, where he was eventually beheaded.

3 juin 2025 - Mardi de la 7e semaine de Pâques

Actes 20, 17-27 ; Jn 17, 1-11a

Homélie 

À partir d’aujourd’hui et durant les deux jours suivants, nous lirons, comme lecture d’Évangile, la longue prière de Jésus à son Père, à la fin du dernier repas pascal qu’Il prit avec ses disciples. Cette prière, souvent appelée la « prière sacerdotale » de Jésus, forme tout le chapitre 17 de l’Évangile de Jean. Elle sera suivie, dans le chapitre 18 par l’arrestation de Jésus, qui introduit le récit de sa Passion.

2 juin 2025 - Lundi de la 7e semaine de Pâques

Actes 19, 1-8 ; Jn 16, 29-33

Homélie

Une chose qui me frappe dans les lectures des Actes des Apôtres que nous avons pendant ce temps de Pâques, c'est qu'il y avait de nombreuses façons de devenir chrétien pendant cette première génération chrétienne, comme nous l’avons vu samedi dernier. Il est également fascinant de voir comment la communauté des croyants est progressivement devenue une Église et s'est progressivement dotée de structures en réponse à de nouvelles situations et à de nouveaux besoins.

June 2, 2025 – Monday of the 7th Week of Easter

Acts 19, 1-8; Jn 16, 29-33 

H O M I L Y

Dear Brothers and Sisters,

One thing that strikes me in the readings from the Acts of the Apostles that we have during this Easter Season is that there were many ways of becoming a Christian during that first Christian generation. It is also fascinating to see how the community of believers gradually became a Church and gradually gave itself structures in answer to new situations and new needs.

3 June 2025 - Tuesday of the 7th week of Easter

Acts 20:17-27; Jn 17:1-11a

Homily

Starting today and for the next two days, we will read, as the Gospel reading, Jesus' long prayer to His Father at the end of the last Passover meal he shared with His disciples. This prayer, often called Jesus' ‘sacerdotal prayer’, forms the entire chapter 17 of John's Gospel. It is followed in chapter 18 by the arrest of Jesus, which introduces the account of His Passion.

1 June 2025 – 7th Sunday of Easter

Acts 7:55-60; Rev 22:12...20; Jn 17:20-26

Homily

Communication is essential to human beings, whose social dimension is a fundamental part of their nature. Nowadays, not only does communication retain all the importance it has always had in human life, but it has also been taken over, in a way, by those who exercise or want to exercise power. Not so many years ago, power in society was in the hands of those who controlled money or ‘capital’. Today, it is in the hands of those who control communication. It is therefore important to reflect on the meaning of communication in God's plan. Did Jesus not send his disciples to communicate His message to all nations? What is the meaning of this communication? Today's biblical texts for the Eucharist shed light on this.

1 juin 2025 – 7ème dimanche de Pâques

Ac 7, 55-60; Ap 22, 12...20; Jn 17, 20-26

H O M É L I E

          Communiquer est essentiel à l'être humain dont la dimension sociale est un élément constitutif. De nos jours, non seulement la communication conserve toute l'importance qu'elle a toujours eue dans la vie humaine, mais elle a été en quelque sorte récupérée par ceux qui exercent ou veulent exercer le pouvoir. Il n'y a pas tellement d'années, le pouvoir, dans la société était dans les mains de ceux qui contrôlaient l'argent ou le "capital". Aujourd'hui il est dans les mains de ceux qui contrôlent la communication. Il est donc important de réfléchir sur le sens qu'a la communication dans le plan de Dieu. Jésus n'a-t-il pas envoyé ses disciples communiquer son message à toutes les nations ? Quel est le sens de cette communication ? Les textes bibliques de l'Eucharistie d'aujourd'hui nous éclairent là-dessus.