For this feast, the liturgical lectionary offers us first of all a beautiful text from Hosea, where God calls his bride to lead her into the desert and speak to her heart, in faithfulness and tenderness. Then we have the Gospel reading of the parable of the ten virgins invited to the wedding.
Pour cette fête, le lectionnaire liturgique nous offre d’abord un beau texte d’Osée, où Dieu appelle son épouse pour l’entraîner au désert et lui parler au cœur, dans la fidélité et la tendresse. Et nous avons comme lecture de l’Évangile la parabole dans dix vierges invitées au noces.
Yesterday's Gospel gave us an example of the Apostle Peter's faith - a faith that was both generous and weak. Today, the Gospel gives us an example of a very deep and strong faith in a woman who did not belong to the people of Israel. A faith so strong that she not only ‘changed’ Jesus' mind, so to speak, but even influenced his ministry.
Pierre après avoir assisté à l'enseignement de Jésus et à plusieurs guérisons opérées par celui-ci, proclame facilement en réponse à la question de Jésus sur son identité : "Tu es le Christ, le Fils du Dieu vivant." Mais dès que Jésus veut annoncer sa passion et sa mort, Pierre ne veut rien entendre: "Dieu t’en préserve, Seigneur! Non, cela ne t’arrivera point!" Pierre pense sans doute tout autant à sa propre sécurité qu'à celle de Jésus. Il est agréable de suivre un Messie thaumaturge. Il l'est moins de suivre un prophète condamné à mort.
Peter, having witnessed Jesus’ teaching and several healings performed by him, easily proclaims in response to Jesus’ question about his identity: ‘You are the Christ, the Son of the living God.’ But as soon as Jesus wanted to announce his passion and death, Peter would have none of it: ‘God forbid, Lord!No, this will not happen to you! Peter was probably thinking as much about his own safety as Jesus'. It is pleasant to follow a miracle-working Messiah. It is less so to follow a prophet condemned to death.
L'Évangile d'hier nous a donné un exemple de la foi de l'apôtre Pierre - une foi à la fois généreuse et faible. Aujourd'hui, l'Évangile nous donne l'exemple d'une foi très profonde et très forte chez une femme qui n'appartenait pas au peuple d'Israël. Une foi si forte qu'elle a non seulement fait "changer d'avis" Jésus, pour ainsi dire, mais a même eu une influence sur son ministère.
This gospel story, generally known as the "Transfiguration", corresponds to a literary style known as the Apocalyptic. It is a style found not only in the last Book of the New Testament, known precisely as the Apocalypse, but also in several passages of the Gospels. The liturgical lectionary for today's feastday quite rightly gives us as its first reading a vision from the Book of Daniel, which is precisely along these lines.